förstoringsglas + kamera (m. obj) = hemmagjord närbildslins

Igår satt jag och kollade på närbildslinser jag ska köpa om en eller två månader. Läste att "det fungerar som ett förstoringsglas blablabla" och så slog det mig! Varför inte bara ta ett förstoringsglas och sätta framför linsen istället för att vänta en eller två månader?!

Kort därefter sprang jag runt i huset och letade efter förstoringsglas för att testa. Hittade först en liten skit, den funkade men var mindre än objektivets lins vilket gjorde det lite svårare, men idag hittade jag det större förstorningsglaset och testade med att ta kort på julkulorna. Det funkade sådär, för det var rätt så dåligt med ljus, men ska testa imorgon utomhus, förhoppningsvis är det frostigt imorgon och då ska det fotas näära. :) 


här är en (dålig) bild på en julkula som ska föreställa jordklotet med en ros och små "kulor-i-snöre" på


Kommentarer
Postat av: Ida

tack så jättemycket :) roligt!

2008-12-29 @ 23:15:16
URL: http://hittaida.blogg.se/
Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

Fin bild :D

2008-12-30 @ 13:01:58
URL: http://haaiidi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0